Followers

Ads-to-click

Thursday, September 02, 2010

Coq Roti & Sayur Berdaging

menu ni masa aku berbuka puasa minggu lepas.. tp dek sbb keje yg byk & keletihan memanjang, lmbt plak nk post.. aku masak masa cousin aku tumpang lepak sehari dua masa cuti Nuzul Quran hari tu.. tp aku x cuti la.. cuti sabtu ahad je.. since ada tetamu, wat la makanan lebih cket..

sabtu hari tu aku wat ayam goreng tomyam, sayur berdaging & coq roti (thanks for kak Wana sbb guna resepi dia ni).. aku ada ubah2 cket bahan2 sbb ada yg lebih & ada yg kurang.. bajet2 je la.. ekeke..


coq roti (cucur roti)

utk buat coq roti ni, simple je mcm buat cekodok cuma tukar tepung ngn roti je.. nk try, follow this simple step.. lagipun hubby suka sgt & mkn pai abis.. wakaka

Bahan2:
5 keping roti dipotong dadu
100g daging/ayam kisar (ikut la byk mana, lg byk, lg sedap)
2 biji telur
daun bawang/sup
sedikit garam

Cara2:
  1. Masukkan roti, daging/ayam kisar, daun bawang/sup dlm satu mangkuk & gaulkan.
  2. Pecahkan 2 biji telur dlm mangkuk lain & pukul bersama sedikit garam.
  3. Campurkan telur ke dalam mangkuk roti td & kacau sebati.
  4. Panaskan minyak & goreng mcm kita goreng cekodok tu.
  5. Sedap dihidang panas2.

sayur berdaging
(daging xnmpk sbb tersorok dicelah2 sayur & suhun.. hehe)


cara2 memasak sayur berdaging sama cuma ada bahan2 yg aku tukar cket.. aku x guna sayur kobis ngn cendawan tiram, ganti dgn cendawan butang.. hehe..

Bahan2:
200g daging lembu
4 ulas bawang merah ditumbuk
4 ulas bawang putih ditumbuk
1 inci halia ditumbuk
1 sudu makan serbuk lada putih
3 biji kentang dipotong dadu
1 batang karot potong bulat2
cendawan butang dihiris
kobis bunga dipotong kecil
setangkai sawi dipotong
1 paket kecil suhun direndam
daun sup
daun bawang
sedikit garam
sedikit perasa jika suka

Cara2:
  1. Tumis bahan tumbuk & serbuk lada putih dalam periuk hingga naik bau.
  2. Masukkan daging dan kentang kemudian masak hingga daging kecut.
  3. Kemudian masukkn air 3/4 periuk, masak hingga kuah mendidih dan daging empuk.
  4. Setelah daging empuk bolehlah masukkan sayur-sayuran dan suhun.
  5. Last skali masukkan garam & perasa secukup rasa.
  6. Hidangkan dgn taburan daun sup/bawang.

selamat mencuba la.. sesuai mkn ngn ayam goreng tomyam.. nnt aku post ayam goreng tomyamnye resepi ye..

No comments: