Followers

Ads-to-click

Thursday, October 01, 2009

:: ri@ng ri@ di h@ri ray@ :: Part 1 : maLam r@ya

hari raya thn ni bg aku sama je ngn thn2 lepas.. kadang2 aku teringat sejarah lalu.. tiba2 sebak di dada.. tp aku tetapkan semangat sbb aku xmahu org lain akur dgn kelemahanku.. doaku sentiasa mengiringimu di Sana.. terima kasih ayah..

tiap2 thn pd mlm raya arwah nenek aku buat kenduri kesyukuran + tahlil.. lepas dia 'pergi', arwah ayah soh buat kat umah kami plak.. bila ayah 'pergi' jgk, kami teruskan kenduri tu utk tiap2 thn.. bkn adat tp dah menjadi kebiasaan.. sedekah + mkn2 cket utk saudara mara terdekat je..

aku smpai kg hari tu dlm pkul 9mlm.. esoknya hari akhir kita berpuasa.. smpai umah je terus rehat2, cuci2 ape yg patut, terus tdo.. sok pas sahur terus g pasar basah beli lauk2 utk buat kenduri.. ala biasa la mcm ayam, daging, sayur2an utk wat masak lodeh.. ramai gler org kat pasar masa tu.. huhuh..

smpai umah, aku, mak ngn adik2 pompuan aku bertungkus lumus sediakan bahan & masak utk kenduri lepas berbuka tu.. kadang2 dah x rasa lapar & x igt time tu posa sbb ralit wat keje.. huhuh.. best pe..

sayup2 takbir bergema dari masjid2 dan surau.. pas berbuka dgn sejenis 2 kek yg kami buat dan segelas air sirap yg cousin aku buat, kami pun solat.. biasanya pakde yg jd imam.. pastu kenduri bermula.. tp thn ni x ramai yg ada, so pakde cuma baca doa kesyukuran je.. takbir pun bergema di segenap ruang rumah.. sayu tiba2 hati ni..

bergegas siap2kan makanan & terus hidang utk saudara mara.. abis acara mkn, acara sembang2, berbual2 memeriahkan suasana.. yelah, saudara dtg dr jauh, so bertanya khabar la.. ekeke..

selesai kenduri, masa utk bersurai, sblm tu sempat lg bergambar.. ntah kamera sape la diorg amik ni.. tp sbb ada flash, ada aje pose yg sempat diambil..
awan, me, ayung, pina, sue

adik2 & cousins..

mak itam, bunda, awan (mana ada flash je dia ada) & mak mon

mak anjang ngn budak2.. haha.. including me..

masing2 letih keje keras tp still maintain.. ahaks..

5 comments:

AiFA Cho-CHang said...

sempat berkenduri.. bgs2. kalo kat swak baru nak masak2 n potong kuih time mlm raye nie..

eLy said...

huhuh.. tu ada yg kurang lg tu.. biasanya bdk2 muda akan dtg takbir ke setiap rumah.. lg la rushing nk ngemas.. tp thn ni xde plak.. nape ntah.. huhuh..

QueenWizza said...

laparnye sebut psl kenduri. jom g rumah trbuka sabtu ni hehehe

eLy said...

rumah terbuka kp ke? ahaks..

curigelap said...

kenduri kendara.. mari makan