Followers

Ads-to-click

Thursday, July 29, 2010

Asam Pedas Melaka ke?

(nk kembali ke masa2 menyewa kat KP4 dulu.. tiba2 je kan.. ada sbb sbnrnye nieh.. ekeke)

......... penah gak masak asam pedas Melaka masa dok ngn epa & muni.. sbb dah lama x mkn asam pedas mak masa tu.. so cuba2 la masak.. masak asam pedas ikan duri, siap ada telur lg.. i like..

skrg dah kawin pun ada gak masak kat umah.. mkn ngn suami, mkn ngn atun.. huhu.. so kalo ada sape2 yg nk cuba masak asam pedas simple ala2 eLy, leh aa try.. tp sukatan tu anggar2 je, ikut suka hati saya je nk letak byk mana.. so masak dgn penuh kasih sayang, mesti jadik punya.. hehehe..

Bahan2:
  • anggaran 3 ekor ikan saiz sederhana (ikan ape2 pun bleh)
  • 3-4 ulas bawang merah (bawang besar pun bleh)
  • 2-3 ulas bawang putih
  • 1/2 inci halia
  • 1/3 inci kunyit
  • 15 tangkai lada kering (kalo nk pedas, leh tambah lagi & direndam dlm air)
  • belacan sebesar duit 50sen (kalo nk letak kurang pun bleh, ikut sesuka hati)
  • minyak masak
  • air asam jawa (anggar2 je tp jgn masam sgt)
  • garam secukup rasa
  • kalo nk sedap, leh la tambah biji ketumbar, jintas manis, kerisik & serai yg diblender
  • 3 helai daum limau perut purut (sbb senang nk dpt.. haha..)
  • tambahan; masukkan daun kesum & bunga kantan utk rasa yg mengagumkan..
Cara2:
  1. Blender bawang merah, bawang putih, lada kering, belacan, kunyit, halia & sedikit air smpai hancur.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, kemudian kumis tumis sume bahan2 yg dah diblender smpai pecah minyak.
  3. Pastu masukkan ikan & kacau2 cket kasi sebati.
  4. Kemudian masukkan air asam smpai aras ikan. Jgn byk sgt, nnt banjir plak.
  5. Masukkn garam secukup rasa. Kacau2 cket.
  6. Biarkan sehingga mendidih.
  7. Kalo rasa dah ok, masukkn daun2 di atas & biarkan seminit dua.
  8. Bila ikan dah masak, rasa pun ok, bleh la tutupkan api & hidang mengikut citarasa.
p/s: Kalo nk masukkn sayur mcm bendi atau terung, bleh la masuk 2 minit sblm diangkat.

ni asam pedas ikan selar (saya panggil ikan selau.. hehe)


*** Selamat Mencuba ***

to Eppa: dah masak nnt akak nk rasa bleh? hehe.. ops lupa, dapur dah ada ek? ^^

Saturday, June 12, 2010

eksiden sejenak..

weekend ni kena keje.. mggu2 sblm ni asyik g kenduri kawin je.. last week terus blk kg.. badan agak letih jgk la x dok umah.. hari ni hubby kena keje kat Penang.. pg td anta dia kat McD permatang pauh.. dia g tumpang keta muni.. dlm perjalanan pegi tu, hubby bwk keta.. ada 1 ketika kat trapik lite, keta wira sondol PHW8110.. berdentum, terkejut kitorg kat dlm keta.. kuar2 tgk calar2 cket.. hubby kata, xpela.. so org yg langgar tu lepas la.. dia bg reason anak dia meragam, dia ralit x tekan brek keta.. pastu, smpai kat McD, check bonet keta, renggang kat bhgn dlm bonet ngn pintunye.. kalo nk betulkn, mkn RM RM RM jgk tu.. ish ish.. tu la, hubby baik sgt.. tanak mntk no tepon org tu.. erm.. pehtu nnt kena buat sendirian berhad la..

mlm ni plak tatau nk mkn katne.. pg td breakfast egg muffin je.. pastu smpai ptg x mkn.. ekeke.. sib baik perut dpt bertahan.. adik2 kat umah tu, goreng2 je la ape yg ada kat umah.. aku blk umah pun dah pkul 5.30pm, so smpai umah, mkn la cket2 utk alas perut.. huhu.. jom la jln2 cari mkn..

Sunday, May 23, 2010

~ Malas betul hari ni ~

2 hari cuti ni, aku rasa sgt la berat badan ni.. rasa nk bermalas-malasan je kat umah.. hubby pun sama.. dia pun tamo kuar rumah.. huhu.. kami dok baring2, rehat2, tgk movie, masak ape2 yg patut, mkn kenyang2 & buat rutin yg sama.. ekeke..

cuma waktu ptg, kuar jap cuci mata.. smlm ptg g Giant beli brg2 dapur.. ptg td g gunting rambut.. rasa berat kepala plak rambut panjang nieh.. igt nk potong layer, barber tu plak kata rambut aku sesuai potong straight je, so skali skala tukar style rambut la.. hehe.. ok pe, janji pendek..

eh, Mentor dah start plak.. mari menonton.. muahahahaa...

Monday, May 10, 2010

hari ini hari Isnin

hati wanita itu rapuh.. sekeras mana pun ia, pasti akan lembut juga satu hari nnt..

isteri umpama pasangan hidup, teman, rakan, sahabat, ibu, kakak, adik, tempat mengadu, tempat meluahkan perasaan, tempat berkongsi, dan sebagainya..

jujurlah.. walaupun kebenaran itu pahit, jujurlah dgn pasangan.. ikhlaslah menyayanginya walau dlm ape keadaan sekalipun..

aku insan biasa.. aku tidak sempurna.. bimbinglah aku.. teguhkanlah semangatku.. jgnlah membelakangiku..

Ya Allah, ampunilah dosa2 hamba mu ini..

Friday, May 07, 2010

.. mamai ..

lewat mlm td aku xleh tdo.. badan x sedap rasa.. emm.. mmg xleh tdo.. asyik terperasan mcm2 benda.. asyik terdengar mcm2 bunyi.. huh.. mmg x sedap rasa.. last2 bleh gak tdo bila mak bgn tgk2 kan aku ni.. huhuh..